Elk jaar word ik in de periode eind april, begin mei verrast
door telefoontjes van verontruste corporatiebestuurders die zijn verrast door
een negatief (voorlopig) continuïteitsoordeel van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV).
Een oordeel dat wordt geveld op basis van prognoses die aan het begin van het
jaar door de corporatie zelf zijn aangeleverd.
Zo’n negatief oordeel leidt al snel tot grote spanningen in
de relatie tussen bestuurder en commissarissen, zeker in een tijd waarin
toezichthouders meer en meer op hun verantwoordelijkheden worden gewezen. Die
spanningen leiden op hun beurt tot snelle en vaak onvoldoende doordachte
reacties die de onderlinge relaties en die met de sectorinstituten veelal
verder doen verslechteren.
Een belangrijke oorzaak voor dit probleem ligt in het feit
dat de methodiek die het CFV hanteert nog te vaak wordt ervaren als een “black
box”. Je levert je prognoses aan, het CFV gaat ermee aan de slag en het is elk
jaar maar weer afwachten tot welk oordeel dat leidt. De methodiek die het CFV
toepast is tot op zekere hoogte echter wel degelijk transparant. Daardoor is
het mogelijk om op voorhand een inschatting te maken van het risico op een
ongunstig oordeel. En als je dan wordt geconfronteerd met zo’n oordeel, zorg er
dan voor dat je er intern op bent voorbereid en toegerust.
Een negatief oordeel hoeft overigens lang niet altijd tot
grote problemen te leiden. Corporaties die “scherp aan de wind varen” en
daardoor in maatschappelijk opzicht goed weten te presteren lopen een groter
risico op zo’n oordeel dan corporaties die primair gaan voor (financiële)
zekerheid. Mocht het CFV van mening zijn dat daarbij te scherp aan de wind
wordt gevaren dan wordt de mogelijkheid geboden om door middel van een
herstelplan aan te geven hoe je de door het CFV geconstateerde problemen denkt
op te lossen.
Om onnodige paniek te voorkomen is het raadzaam om vooraf
een aantal zaken te regelen:
- Probeer een inschatting te maken van het risico op een minder gunstig oordeel
- Communiceer over de uitkomsten
- Zorg ervoor dat van tevoren duidelijk is hoe hierop te reageren
- Stel de organisatie in staat om hiernaar te handelen
Het voorgaande in twee woorden samengevat: Wees voorbereid !!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten